September 03, 2005: [achtung! kunst] *screening new film* : Around Mahjong: New Chinese Films - Kansas: Experimental Film, Video and New Media Series |
||
Aus Anlass der Ausstellung «Mahjong – Chinesische Gegenwartskunst aus der Sammlung Sigg», die bis Oktober im Kunstmuseum zu sehen ist, hat das Kino Kunstmuseum eine Reihe mit Filmen aus China zusammengestellt. Die Werke dieser Filmemacherinnen und Filmemacher bieten Einblick in das vielfältige jüngste Filmschaffen der Volksrepublik und zeichnen ein beeindruckendes Bild einer Gesellschaft im Umbruch. Einige der neueren Spielfilme sind als exklusive Schweizer Premieren zu sehen, so zum Beispiel The World von Jia Zhangke oder etwa Two Great Sheep von Liu Hao, der seinen Film persönlich vorstellen und an der Podiumsdiskussion über das gegenwärtige chinesische Filmschaffen zwischen Kunst und Kommerz teilnehmen wird. Auffallend in den Werken von Jia, Liu und ihren KollegInnen ist ihr präziser und schonungsloser Blick auf die chinesische Gegenwart. Dies zeichnet auch die zahlreichen Dokumentarfilme aus, die einen besonderen Schwerpunkt dieser Filmreihe bilden und zum Teil erstmals in der Schweiz zu sehen sind. Werke wie der monumentale West of the Tracks von Wang Bing über die Auswirkungen des Zerfalls des einst grössten industriellen Zentrums Chinas, das ergreifende Porträt von jugendlichen Outlaws von Du Haibin in Along the Railway oder von Wanderarbeiterinnen aus Sichuan der Regisseurin Ning Ying in Railroad of Hope ergeben eine einzigartige Bestandesaufnahme der gegenwärtigen sozialen Umbrüche, mit welchen sich Millionen von Chinesinnen und Chinesen täglich auseinander setzen müssen. Sie zeugen einerseits von der neuen, dank digitaler Videokamera erlangten Freiheit und Mobilität der zumeist jungen Filmemacherinnen und Filmemacher, anderseits von ihrem grossen Engagement und ihrer unermüdlichen Ausdauer in einem nach wie vor schwierigen filmpolitischen Umfeld. Bei all diesen Filmschaffenden findet sich auch in formaler Hinsicht eine spürbare Lust, sich von ihren Vorgängern abzuheben. Deren berühmteste Vertreter Zhang Yimou und Chen Kaige hatten mit ihren Werken Ende der achtziger und Anfang der neunziger Jahre zahlreiche Auszeichnungen gewonnen und dem chinesischen Kino zu Ansehen und Anerkennung auf dem internationalen Parkett verholfen. Sie haben sich inzwischen auch im Westen populären und kommerziell erträglicheren Genres zugewandt. Umso schöner, dass hier nochmals einige ihrer früheren Werke zu sehen sind, die ihren Ruhm zu Recht begründeten und Zeugnis ihres aussergewöhnlichen Könnens ablegen. Nathalie Bao-Götsch Weitere Informationen zur Ausstellung «Mahjong – Chinesische Gegenwartskunst aus der Sammlung Sigg» 13. 06. – 16. 10. 05 | www.kunstmuseumbern.ch
Platform (Zhantai) Pickpocket (Xiao Wu) Chen Mo & Meiting The World (Shijie) Two Great Sheep (Hao Da Yi Dui Yang) Along the Railway (Tielu Yanxian) Oxhide (Niu Pi) A l'ouest des rails (Tie Xi Qu) There's a Strong Wind in Beijing (Beijing De Feng Hen Da) I Love You (Wo Ai Ni) Before the Flood (Yan Mo) Beijing Bicycle (Shiqi Sui De Danche) Farewell My Concubine (Ba Wang Bie Ji) Raise the Red Lantern (Da Hong Deng Long Gao Gao Gua) I Love Beijing (Xiari Nuanyangyang) Das rote Kornfeld (Hong Gaoliang) Mountain Patrol (Kekexili)
Chinesische Kurz- und Experimentalfilme Nach der Geburt der chinesischen Medienbewegung 1997 stürzten sich viele Chinesinnen und Chinesen innerhalb kurzer Zeit in die Welt der Computer. Der Umgang mit E-mail war schnell gelernt und Computer waren rasch umkonfiguriert. Es wurde experimentiert, programmiert, und schon bald war der PC ein gängiges Kunstmedium. Die Bewegung setzte sich weniger mit flachen und statischen Formen auseinander, sondern nutzte die enormen Möglichkeiten als Ausdrucksmittel. In diesem dynamischen Umfeld, das heute einen grossen Einfluss auf die Kunstschaffenden hat, entstand eine chaotische, aber sehr stimulierende und kreative Gruppe von zeitgenössischen KünstlerInnen. Das Kino Kunstmuseum zeigt Werke von bedeutenden ‹New Media›-KünstlerInnen aus China. http://www.kinokunstmuseum.ch/content/read/thema54.html
Back Yard http://www.kinokunstmuseum.ch/content/movies/movie266.html
Chinesische Filme aus der Sammlung Sigg Die Video-Sammlung von Uli und Rita Sigg besteht aus Bändern zu Installationen
und aus autonomen Arbeiten. Von letzteren zeigen wir eine kleine Auswahl,
die sich mit aktuellen gesellschaftlichen Problemen in China auseinander
setzt: verschiedene Animationsfilme von Zhou Xiaohu, dem Autor der
grossen Militärparade in der Treppenhalle des Kunstmuseums. Seine
Werke sind an den wichtigsten Videofestivals im Westen bereits gezeigt
und ausgezeichnet worden. http://www.kinokunstmuseum.ch/content/read/thema55.html
Diverse Animationsfilme http://www.kinokunstmuseum.ch/content/movies/movie267.html ******************
3.9.-31.10. 5.9./19h30 – 21h 6.9./19h-21h 11.9./11h – 13h 13.9./17h30 – 18h30 18.9./11h – 17h 27.9./20h – 21h 4.10./19h30 – 20h30 15.10.05, 19h30
FilmKansas City, Mo. - infoZine - Explore the daily life of Chinese cities and people navigating the cultural dynamics between state politics and socioeconomic change in the beautiful narrative films and video documents of performances and installations in this fall's Electromediascope film, video and new-media series Sept. 16, 23 and 30 at The Nelson-Atkins Museum of Art. Screenings will return to the usual time and place, 7 p.m. Fridays in Atkins Auditorium on the ground floor of the Nelson-Atkins Building. Part of Ford Free Fridays, made possible by Ford Motor Company Fund, the programs are free, and no tickets are required. The Electromediascope program is funded through the generosity of Rheta A. Sosland. This fall's three-part series is entitled Traveling Outside and Within: Four Contemporary Chinese Artists. Programs this season include film and video works by four artists from two major ports on China's Pacific Rim: Shanghai, the largest and most prosperous city on the mainland, and Guangzhou, known formerly in the West as Canton. The Electromediascope program is concurrent with the free exhibition Tide of Chaos, Fervor Within: Chinese Painters of the 17th Century Respond to Dynastic Upheaval. The cream of the Nelson-Atkins' world-famous masterpieces of Chinese art is on view in the form of 56 paintings - handscrolls, hanging scrolls and album leaves - installed in the recently reopened Gallery 224. The painting exhibition also explores Chinese aesthetics in a way relevant to several of the works presented in the Electromediascope season. Though referencing traditional Chinese aesthetics and intended primarily for Chinese audiences, works in this fall's three-part film, video and new-media series are relevant- without being exotic - to an international audience, said Patrick Clancy, Chair of the Photography and New Media Department at the Kansas City Art Institute. Clancy is co-curator of Electromediascope with Kansas City-based visual artist Gwen Widmer. "Most people know the struggles and conflicts," Clancy said, "between personal desires and allegiance to family responsibilities, the experience of nature in sublime settings and living in modern urban centers, and the benefits of group dynamics compared with the disjointed monotony of conformity in the speeded-up life of contemporary global culture." The Department of Modern and Contemporary Art at the Nelson-Atkins provides administrative support for Electromediascope. Program notes for the upcoming Electromediascope
Let's Puff, Yang Zhenzhong (China), 2002, 7 min., video on DVD This document of a two-channel video installation juxtaposes imagery of a street scene and a young woman, two ordinary subjects connected in an unreal and extraordinary way. Light and Easy, Yang Zhenzhong (China), 2001, 7 min., video on DVD Light and Easy 2, Yang Zhenzhong (China), 2002, 5 min., video on DVD Yang Zhenzhong interacts with the Shanghai skyline in these humorous and ironic performances. 922 Rice Corns, Yang Zhenzhong (China), 2000, 8 min., video on DVD A hen and a rooster enact a dance of yin and yang while competing for a finite number of grains of rice in one of Yang Zhenzhong's many visual parables that comment on everyday life. I Will Die, Yang Zhenzhong (China), 2001, 20 min., video on DVD Individuals of all ages and social classes from China, Germany, France, America and other countries confront their own mortality by declaring, "I will die." Seven Intellectuals in Bamboo Forest, Part 1, Yang Fudong (China), 2003, 30 min., 35mm black-and-white film on DVD, Mandarin with English subtitles In the first of a five-part work in progress, Yang Fudong references often-told mid-third-century Chinese stories of scholars and poets retreating into nature to escape their societal and worldly troubles, losing themselves in pure thought and discussion. In this contemporary version, seven young men and women reflect silently on their own individual lives, fortunes, hopes and dreams. Sept. 23 San Yuan Li, Ou Ning (China), Cao Fei (China) and U-thèque Organization (China), 2003, 40 min., digital video on DVD The site of the 1841 Opium War that led the revolt against colonial British authority, San Yuan Li Village is a "village-amid-the-city" that is typical of the urbanization process in Guangzhou in booming Southern China. Commissioned by the 50th Venice Biennale, this modern day "city symphony" is a collaborative work that documents contemporary life along the Pearl River Delta. - Ou Ning, Cao Fei and U-thèque Organization COSPlayers, Cao Fei (China), 2004, 8 min., digital video on DVD This video follows a group of anime-obsessed Chinese teenagers adorned in costumes they think will grant them magical powers as they traverse the cityscape and engage in combat within their imaginary world. - Cao Fei and Lombard-Freid Fine Arts Honey, Yang Fudong (China), 2003, 9 min., digital video on DVD "A young girl in the company of blankly gazing, discreet men in Mao suits, moves from one place to another. Close-ups of her body and dress might hint to the nature of their relationship. But the story never gets explicit, only suggesting the possibility of their interaction through the creation of a never-fulfilled suspense." -Martina Koppel-Yang Liu Lan, Yang Fudong (China), 2003, 14:20 min., 35mm black-and-white film on DVD In this film interpretation of a popular Chinese folk song, a young man from the city and a country girl travel together on her small boat. Sept. 30 City Light, Yang Fudong (China), 2000, 6 min., video on DVD "An office worker is pursuing a safe and quiet existence but he also wants to experience romance and to be a hero. He wants to create a glimmer of hope for himself, just like the countless lights that illuminate the work place at night." - Yang Fudong An Estranged Paradise, Yang Fudong (China), 2002, 76 min., 35mm black-and-white film on DVD In a nonlinear way, An Estranged Paradise records the internal struggles of Zhuzi, a young intellectual caught between his ideals and the practicalities of life. "The film is a meditation on life, peace and boredom, love and melancholia." - Yang Fudong http://www.infozine.com/news/stories/op/storiesView/sid/9921/
__________________ with kind regards, Matthias Arnold
An archive of this list as well as an subscribe/unsubscribe facility is
|
||