July 2, 2005:

[achtung! kunst] *Exhibitions* : Berne: 5 Tibetans - Graz: Chikaku - Zeit und Erinnerung in Japan - Montpellier: Contemporary Chinese Art - Greenwich, Conn.: Female Buddhas: Women of Enlightenment - Chicagi, Ill.: East Asian Ceramics: Then and Now - Bonn: Dschingis Khan und seine Erben. Das Weltreich der Mongolen
 
     
 


phayul, June 23, 2005
"5 Tibetans" a Tibetan modern art exhibition in Berne
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Tibet has captured the Western imagination for the last four hundred years. Old Tibet was considered an oasis of peace, harmony and longevity, ruled by wisdom and spirituality. The continution of this mythos has clouded the true picture of Tibet.

Tibetans in exile may have benefited from this mythos but at the same time have been politically and culturally stifled.

Both Tibetans and Western intellectuals call for the immediate demystification in order to clear the view of the current reality of
Tibet.

The Tibetan artist Loten Namling strives to open new paths. "The Five Tibetans" is the title of an exibition of contemporary Tibetan art designed to bring a breath of fresh air to outdated concepts of Tibet. Namling deliberatly chose this title in order to shatter stereotypical Western notions of Tibet.

"The Five Tibetans" exercise pamphlets are an excellent example of Western projections of a Tibet that never was. Namling has brought five real Tibetans, all of them contemporary artists, together for this exibition.

The artists Gonkar Gyatso, Losang Gyatso, Kesang Lamdark, Tenzing Nodup and Loten Namling himself are all well versed in both Western and Tibetan artistic traditions. This exibtion marks the first time that Tibetan contemporary art has been shown in Switzerland. It offers an exciting insight into an art scene which is as yet relatively unknown in the West.

A challenge to all those whose concept of Tibetan art is limited to Buddha statues and thankas. Curator Namling's concept goes beyond merely shaking up Western mindsets. He seeks to create a dialog with contemporary Chinese artists. This is made strikingly visible because the exibtion is located directly next to the Berne City Art Museum which is currently hosting the largest show of modern Chinese art in Switzerland. The uneasy relationship with China is a central theme in Tibetan art as Jamyang Norbu writes in the exibition guide, "The Tractor in the Lotus Field". Artist Namling's dream is to create something which has been impossible on the political level for decades, namely a genuine dialog with the Chinese.

Namling's final wish is to send a message to future generations of Tibetans, encouraging them to use art as a mode of cultural survival.

The exhibition runs from 26th June 2005 until 16th July 2005
Gallery ARTRAKTION
www.loten.ch

http://www.phayul.com/news/article.aspx?id=10061&article=%225+Tibetans%22+a+Tibetan+ modern+ art+exhibition+in+Berne


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dieStandard.at, 19. Juni 2005
Chikaku - Zeit und Erinnerung in Japan
Das Kunsthaus Graz zeigt in seiner derzeitigen Ausstellung zusammen mit der Camera Austria aktuelle Positionen japanischer Künstlerinnen
[image] Emiko Kasahara thematisiert in ihrer Arbeit die Zwänge der westlich-orientierten japanischen Schönheitseuphorie.

Den Asia-Boom scheint Europa ohne grobe Kratzer überstanden zu haben. Natürlich, etliche chinesische Schriftzeichen zieren Österreichs Schultern und Fesseln, die allwöchentliche Bento-Box und das Kendo-Training allein haben den exotischen Blick auf den östlichen Kontinent doch kaum verändert. Vielmehr durchziehen Versatzstücke asiatischer Kultur und Religion das Leben der ach so stressgeplagten EuropäerInnen: Zen gegen verspannte Rücken, Animes und Mangas gegen Hormonüberschuss. Das Verständnis für und das Wissen über den östlichen Kontinent hingegen hat sich kaum verändert.

Einen anderen Weg versuchen das Kunsthaus Graz und die Camera Austria einzuschlagen. Die aktuellen Ausstellungen unter dem Titel "Chikaku - Zeit und Erinnerung in Japan" präsentieren 22 japanische Künstlerinnen und Künstler und ihre Wahrnehmung (japanisch: Chikaku) ihres Heimatlandes.

Natur vs. Kultur

Nicht nur die Dichotomie Natur vs. Kultur, die das Abendland maßgeblich geprägt haben, auch das Verständnis von Kunst ist in Japan ein völlig anderes als in Europa. Und so verstören sowohl die Inhalte, als auch die Sujets der ausgestellten Werke das europäisch geprägte Kunstauge. Auf der ernsthaften Suche nach einem "authentischen Bild" Japans, kommt man nicht umhin, sich in der Auseinandersetzung mit der "vierten Dimension der Wahrnehmung" in seinem exotisierenden Blick selbst zu entlarven. Chance und Scheitern in einem.

Der gemeinsame Blick scheint sich zumindest in der Genderthematik zu ergeben. Etliche Künstlerinnen innerhalb der Ausstellungen thematisieren die Kategorie Gender im japanischen Kontext. So lässt Emiko Kasahara zum Beispiel Frauen im Rahmen ihrer Performances die Haare blond färben, um sie dann auf teppich-ähnlichen Objekten aus blondem Kunsthaar zu "drapieren". Blonde Haare und runde "europäische" Augen gelten in Japan ja als das Schönheitsideal an sich. Etliche Frauen wagen dafür auch den Weg zum Schönheitschirurgen.

Vom Apple zur Greisin

Auch Yayoi Kusama lenkt den Blick auf die Brutalität und Gewalttätigkeit, die von Sexualität und der Zuschreibung sexueller/geschlechtlicher Muster ausgeht. Anders als bei ihrer Personale in der Wiener Kunsthalle werden im Rahmen von Chikaku keine allumfassenden Environments gezeigt, sondern überbordende Plastiken in Gold und Silber, die die Welt überzogen mit Obst und Phalli darstellen.

Yoko Ono hingegen hält ihr Versprechen "Love and Peace" bis zum heutigen Tag. Die wohl berühmteste japanische Künstlerin, die kaum überraschend vor allem für ihre Performances mit ihrem Ehemann John Lennon bekannt ist, ist mit drei Installationen aus den 60ern vertreten. Auch ihre Arbeiten zeigen einen eigentlich ungewöhnlichen Gestus, der für europäische Maßstäbe ziemlich nah am esoterischen Eck beheimatet ist. Inspiriert von einer Vision während einer Zen-Meditation entstand 1964/66 Pointedness, eine Arbeit, die zur Meditation über den Zustand der Materie anregen soll.

Mehr als sehenswert, diese Ausstellung. Sowohl vom künstlerischen Standpunkt her, als auch von der inhaltlichen Ausrichtung. Und wer dann noch meint, vom "orientalistischen Blick" befreit zu sein, der werfe den ersten Stein.

(e_mu)
Die Ausstellungen laufen noch bis 11. September 2005.

http://diestandard.at/?url=/?id=2083973


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www.chinaview.cn 2005-06-18
Exhibition of contemporary Chinese art opens in Montpellier

MONTPELLIER, France, June 17 (Xinhuanet) -- An exhibition of contemporary Chinese art opened here on Friday.

The show, a biennial event organized by a team of Franco-Chinese experts led by Jose Freches, is the first of its kind heldoutside of China and dedicated exclusively to the works of contemporary Chinese artists.

The works on display would lead visitors into the surrealist world of contemporary Chinese art against the backdrop of opennessand economic development China has undergone over the years.

"I am fascinated by their enthusiasm. They aren't blase like we are, in our old countries. Their works exude an incredible sense of freshness. These artists give us a good idea of where China is today," said Freches.

"It will be a success of people, if those who live in Montpellier come to see the exhibition, even if they are not interested in contemporary art," he added.

In parallel, a work of Chinese artist Jin Jiangbo -- the "friendship well" called "the Third Eye" -- was inaugurated in downtown Montpellier which forged sisterhood in 1979 with Chengdu,capital of the Chinese Sichuan province.

People in the two cities can say hello to each other and see each other when they look into the well installed with a computer linked to Internet.

"Let the Third Eye cross time and space and link the two peoplewho are eager to know each other," said the artist.

Nanda Gonzague, a French visitor, said, "In France parents would tell children who play sand, 'you will dig deep until China'.I feel my dream of childhood realized."

Helene Mandroux, mayor of Montpellier, was surprised when she saw so many Chinese faces, including that of her Chengdu counterpart, on the screen fixed in the well.

The exhibition, which will run to Oct. 2, occupies six halls in addition to the works exhibited outside on the Charles de Gaulle esplanade and the Place de la Comdie.

http://news.xinhuanet.com/english/2005-06/18/content_3101628.htm


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artdaily.com, July 2, 2005
Female Buddhas: Women of Enlightenment
[image] The Twenty-One Taras (item no. 1049), Tibet, 1800 - 1899. Sakya Lineage. (39.75 x 28 in.). Ground mineral pigment on cotton. Collection of Shelley & Donald Rubin. (acc.# P2001.14.1)

GREENWICH, CT.- The Bruce Museum of Arts and Science in Greenwich, Connecticut, explores the complexity, symbolism and vitality of feminine imagery in Tibetan religious art in the exhibition Female Buddhas: Women of Enlightenment in Tibetan Mysticism. From July 2, 2005, through October 16, 2005, the Bruce Museum will exhibit a selection of 30 works dating from the 14th century to modern times, drawn from the permanent collection of the newly opened Rubin Museum of Art in New York City. The exhibition is supported by the Charles M. and Deborah Royce Exhibition Fund.

Female Buddhas: Women of Enlightenment in Tibetan Mysticism will give Bruce Museum visitors an opportunity to see an array of seldom-viewed Tibetan paintings that celebrate humanity’s efforts at spiritual perfection. The works collected are strong both in their artistry and content. Stretching over five centuries, these works represent one of the most complete collections of Himalayan art assembled in the United States. In many shamanic traditions, the dominant role of healer, peacemaker, and creator of social and environmental harmony often fell to the female mystic. In Tibetan Buddhism, with its roots in the shamanistic and unseen world of gods, demons and spirits, women play a major role.

Ancient Tibetan culture was matriarchal in its spirituality, and this is reflected throughout the exhibition. At times, the female Buddha is shown naked and dancing as a metaphor for uncontrived exposure to the nature of truth. The female Buddha is often depicted in a range of vibrant colors. For example, Arya Tara, who is one of the most popular female Buddhas in Tibet and may be regarded as Mother of all Buddhas, may be depicted as green, the color of energy that is the source of all matter. The brilliance of the colors often underscores the nightmarish themes dealing unflinchingly with the nature of the human condition, including sex, death, violence and eternity. For Museum visitors whose familiarity with religious iconography is rooted in Western traditions, Female Buddhas provides an unprecedented opportunity to view one of the many different paths humankind has taken to achieving spiritual aims. For visitors more familiar with Buddhism and Buddhist art of India and Japan, the prominence and depiction of women deities will be a revelation.

This collaboration between the Bruce Museum and Rubin Museum of Art also will include complimentary general admission for members of both institutions. Throughout the course of the exhibition, Bruce Museum members will be admitted free to the Rubin Museum of Art in New York City, and RMA members will receive free general admission to the Bruce.

RMA (Rubin Museum of Art) opened its doors to the public on October 2, 2004. The museum’s mission is to establish, present, preserve, and document a permanent collection that reflects the vitality, complexity, and historical significance of Himalayan art and to create exhibitions and programs designed to explore connections with other world cultures. Founded by Shelley and Donald Rubin; the museum reflects their intent to make Himalayan art accessible to a wide audience. Prior to founding the Museum, the Rubins established a virtual museum on the internet for studying Himalayan art - www.himalayanart.org. A related exhibition, titled Female Buddhas: Women of Enlightenment in Himalayan Art, is on view at RMA from June 4, 2005, through January 15, 2006. The RMA is located at 150 West 17th Street, in the Chelsea section of New York City. Visit their website at www.rmanyc.org.

http://www.artdaily.com/section/news/index.asp?int_sec=2&int_new=14180&int_modo=1


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artdaily.com, July 2, 2005
East Asian Ceramics: Then and Now Opens

CHICAGO, ILLINOIS.- The Art Institute of Chicago presents East Asian Ceramics: Then and Now, on view through November 6, 2005. Contemporary ceramic artists in East Asia continually draw upon their cultures' highly developed traditions. An artist may use a glaze that became popular centuries earlier or experiment with a traditional glaze by changing the resulting color.

Contemporary artists also quote wares of the past through form and technique. In this exhibition featuring works from China, Korea, and Japan, pairs of contemporary and premodern objects are on display. In each case, the artist of the contemporary piece consciously adopts aspects of the earlier ware while creating a thoroughly modern work of art. This exhibition is organized by the Art Institute of Chicago. The exhibition was curated by Janice Katz, assistant curator of Japanese art, and Jay Xu, Pritzker Curator of Asian Art.
[image] Kitaoji Rosanjin. Shino-ware Jar, 20th century. Gift of Mrs. Mary Diamond Stein.

http://www.artdaily.com/section/news/index.asp?int_sec=2&int_new=14182&int_modo=1


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WamS, 12. Juni 2005
Eroberer Dschingis Khan und seine Erben
Die Bundeskunsthalle Bonn zeichnet in einer Ausstellung die Geschichte der Mongolen nach
von Stefanie Stadel

Der Knabe habe "Feuer in den Augen und Glanz im Gesicht". Das schreibt eine alte Quelle über jenen sagenhaften Sohn eines kleinen Stammesfürsten in der asiatischen Steppe. Vom Nomadenjungen stieg Temüjin auf zum Begründer der größten Weltmacht der Geschichte. Er war es, der die türkisch-mongolischen Stämme Zentralasiens einte und sich vor bald 800 Jahren zu ihrem "ozeangleichen Herrscher" erhob. Sein Name: Dschingis Khan.

Sein Name steht für viele erfolgreiche Eroberungszüge. Nachkommen führten dieses Werk fort - sie dehnten das Reich vom Pazifischen Ozean bis nach Mitteleuropa aus. In der Schau "Dschingis Khan und seine Erben. Das Weltreich der Mongolen" zeigt die Bonner Kunst- und Ausstellungshalle nun ab Donnerstag mit rund 400 Stücken die ganze Geschichte. Dazu holt sie weit aus. Im 4. Jahrhundert vor Christus starten die Recherchen der Wissenschaftler, und sie verfolgen Dschingis Khans Fortleben bis in unsere Tage.

Aus der Ära des Reiterfürsten selbst ist wenig geblieben. Er hat weder Bauwerke noch künstlerische Zeugnisse hinterlassen - selbst der Ort seines Grabes ist unbekannt. Vielleicht kann jenes chinesische Porträt des 14. Jahrhunderts etwas über die legendenumwobene Gestalt verraten. Es zeigt Dschingis Khan als reifen Mann, ruhig, ja besonnen, und spricht damit eine häufig übersehene Seite an: Der Herrscher war nicht nur grausamer Eroberer. Seinem Volk war er Gesetzgeber und Kulturstifter. Heute ist Dschingis Khan die wohl wichtigste Identifikationsfigur in der Mongolei. Sein Bild scheint dort allgegenwärtig - es findet sich auf Banknoten, Briefmarken und sogar auf Wodkaflaschen wieder.

-Bundeskunsthalle Bonn: "Dschingis Khan und seine Erben"; 16. Juni bis 25. Sept., Di u. Mi 10 bis 21 Uhr; Do bis So 10 bis 19 Uhr

http://www.wams.de/data/2005/06/12/730688.html


 

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with kind regards,

Matthias Arnold
(Art-Eastasia list)


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