December 7, 2004: [achtung! kunst] Schröders Kulturprogramm 1 - Maywa Denki - Horyuji - Schröders Kulturprogramm 2 - Kekexili wins |
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[image] Wo Kunstharzmönche den Boden kehren: Pekings Kunstfabrik "798" Das Fabrikgelände Nummer 798 im Pekinger Stadtteil Dashanzi ist in den fünfziger Jahren von DDR-Architekten mit sowjetischem Geld im Bauhaus-Stil gebaut worden und war lange der Stolz von Pekings Industrieplanern. Die Fabrik lieferte für das chinesische Militär, Arbeiter und Gebäude waren wohlbehütet in den sozialistischen Zeiten. Doch seit den achtziger Jahren sind die großen Tage von "798" als Fabrik vorbei. Der Staatsbetrieb ging bankrott, nur noch in ein paar Hallen wird weiter produziert, die meisten der einst mehr als zehntausend Arbeiter sind entlassen. In jüngerer Zeit hat das Gelände von "798" durch die Kunst zu neuem Leben gefunden. Zentrum des urbanen Lebens Die massiven Ziegelbauten mit ihren riesigen Fenstern und gewölbten Dächern und offen liegenden Rohren und Leitungen sind ein Ambiente wie geschaffen für Ausstellungen und Arbeitsräume. Zuerst zogen chinesische Künstler hier ein, bald fanden auch Ausländer an den Räumen Geschmack und bauten alte Maschinenhallen und Werkstätten zu Ateliers und Wohnungen um. Dann kamen Galeristen, Werbeagenturen, Designer und Buchläden. In den Clubs treten Rockmusiker und Theatergruppen auf. 798 ist zu einem Zentrum der modernen chinesischen Kunst und des urbanen Lebens in Chinas Hauptstadt geworden. Große Namen aus Deutschland und China Daß Bundeskanzler Schröder die Kunstfabrik besuchen wollte, war ein Wunsch, der die chinesischen Gastgeber nicht begeisterte. Ist doch in den Augen der Mehrheit der Kulturbehörden das, was in 798 ausgestellt wird, nicht das, was sie als chinesische Kunst ansehen. Im Kultur- und im Propagandaministerium herrscht noch immer ein traditionell sozialistisches Kunstverständnis vor. Zwar wird die Avantgarde nicht mehr bekämpft, sondern geduldet. Aber der respektlose Umgang der Künstler mit den Ikonen des Sozialismus gefällt den Kulturfunktionären nicht, und trotz des internationalen Erfolges der chinesischen Avantgarde gelten ihre Vertreter im Land noch immer als suspekt. Wenn der Bundeskanzler Kultur sehen möchte, so dachten sich die Gastgeber, dann präsentiere man ihm eine traditionelle Gesangs- und Tanzdarbietung. Man setze sie genau zu demselben Zeitpunkt an, wie den geplanten Besuch in einer deutsch-chinesischen Galerie in 798. Doch die deutsche Seite ließ sich nicht beirren, der Besuch in der Galerie "White Space" von Alexander Ochs wurde auf den späteren Abend verlegt. Der Kanzler, der zuerst die deutschen Unternehmen in Peking mit Besuchen beehrt hatte, kam so bei seiner sechsten China-Reise in den Genuß von gleich zwei Kulturveranstaltungen. Die vom Bundeskanzler eröffnete Ausstellung in 798 bringt 24 chinesische und deutsche Künstler zusammen. Auf chinesischem Boden mit deutscher Bauhaus-Umrahmung sind große Namen aus Deutschland und China vereint: Markus Lüpertz und Xu Bin, Lü Shengzhong und A.R.Penck, Wang Guangyi und Jörg Immendorff. Noch kein deutsch-chinesisches Kulturabkommen Trotz seines neuen Ruhms droht dem Kunst-Fabrikgelände dasselbe Schicksal wie allem Alten in Peking, es soll abgerissen werden und einem Neubau-Komplex Platz machen. Künstler und Galeristen in 798 haben die Hoffnung noch nicht aufgegeben. Auch der Besuch des Bundeskanzlers werde zu Aufwertung des Geländes beitragen, so hofft man. Wenige Tage vor dem Besuch von Schröder inspizierten dann auch der stellvertretende Parteichef von Peking und ein Vertreter des Kulturministeriums die Fabrik 798. Sie konnten den Künstlern aber immer noch nicht sagen, ob 798 erhalten, erweitert oder abgerissen werden soll. Künstler, die in 798 leben, berichten, daß es in der Stadtverwaltung unterschiedliche Meinungen gibt. Die einen seien für Abriß und komplette Neu-Bebauung des Geländes. Es gebe aber auch eine Reihe von Funktionären, die wissen, daß sich die Hauptstadt Peking mit so einem Kunstgelände schmücken kann. Ein internationaler Kunstszene-Treff als Touristenattraktion könnte der Olympiastadt Peking gut anstehen, argumentieren sie. Ob sie sich durchsetzen können, ist angesichts des Baubooms in Peking zweifelhaft. Auch dem deutschen Kanzler blieb der krönende Abschluß für sein kulturelles Engagement bei diesem China-Besuch versagt. Ein deutsch-chinesisches Kulturabkommen, das unterzeichnet werden sollte, kam nicht zustande. Das Abkommen, das ein neues Goethe-Institut in Shanghai und erweiterte Kulturarbeit in ganz China ermöglichen sollte, wurde wegen noch ungeklärter technischer Fragen nicht rechtzeitig fertig, hieß es. http://www.faz.net/s/RubF7538E273FAA4006925CC36BB8AFE338/Doc~E77 5630E89421486398B661190D4E0BEE~ATpl~Ecommon~Scontent.html
The Japan Times: Dec. 1, 2004 It has been 91 years since Luigi Russolo published his manifesto "The Art of Noises," in which the Italian Futurist implored, "We must break out of this narrow circle of pure musical sounds and conquer the infinite variety of noise sounds." News photo "Seamoons and Company President" by Maywa Denki Answering Russolo's battle cry, countless creative souls have howled, shrieked, smashed and crashed their way into the annals of modern noise art. There have been times when the distinction between artist and musician was difficult to draw. For example, Yoko Ono and Laurie Anderson, who were working as avant-garde sound and performance artists where their primary focus was neither rhythm nor melody nevertheless both garnered commercial radio airtime. For other artists, without aiming to be musicians at all, the act of performance itself engendered successful noise or sound art -- the Blue Man Group started out as an art collective before producing their recent hit CDs. Japan's most amazing noise-makers are Maywa Denki, referred to in their own press releases as both a company and an art unit. Maywa Denki was established in 1993 by "parallel-world electricians" Masamichi and Nobumichi Tosa, a couple of brothers who are the subject of a retrospective, "The Nonsense Machines," which features hundreds of their low-tech, sci-fi creations. The exhibition is now showing at the InterCommunication Center Gallery (ICC) in Nishi Shinjuku. Maywa Denki started out by publishing manifestos and building wacky noise machines. These are frequently hybrids combining popular musical instruments such as acoustic guitars, pianos, drums on the one hand; and, on the other hand, fish. The fish angle has its origin in a 1990 experiment that served as the inspiration both for the group in general and for their "Nanki" series of products (yes, they sell these things) in particular. Nobumichi, then but 22, was doing some soul-searching. Instead of simply reading "Siddhartha" by Hermann Hesse, he resolved to pursue the following methodology: News photo The 26 devices that resulted, many of them noise-producing, are made of shiny metal and springs and rubber and wood, these fashioned into gills, fins and fish skeletons and other biomorphic shapes. Here, they are mounted on a wall in alphabetical order comprising one of the more attractive displays in this exhibition. Short descriptive texts (in both Japanese and English) introduce the Nanki products and expound on some of the group's fanciful philosophies. For example: regarding an inflatable rubber membrane installed in a test tube, it is explained that the membrane represents a fish bladder, which represents man; the test tube represents the world man lives in; and the hand, outside, which can pump the membrane full of air, represents god. Visitors are invited to interact with some of the devices -- push a button, and a loud bell rings in another part of the room; strike a touch pad and a wood mallet hits a cymbal; squeeze a syringe-shaped controller and a balloon first inflates and then slowly farts air through a noisy steel valve. Generally, the execution is more 1950s eccentric inventor than 21st-century high tech. The nonsense machines shake, whirl, rattle and shriek and can be fun to look at. The question is, how far can a fascination with a couple of guys' somewhat juvenile hobby hold our attention? There are a number of performance videos here which show the Maywa Denki members on stage, dressed in their trademark matching blue-collar factory worker polyester-blend outfits. They stand with affected seriousness etched on their faces, and pump out elementary grooves on their "instruments." The audience -- in France at least -- were loud in their appreciation afterward. In a kitsch way, these guys can be a hoot. In this show, however, there are no live performances, only recreations of some of the group's previous stage setups, complete with headless mannequins. These erupt several times daily in a programmed cacophony when triggered by gallery staff. It communicates the general idea of a Maywa Denki performance, but it isn't the same. There is extensive documentation here, from sketches to schematics, and dioramas of key performances in the group's 10-year history. Visitors can even dress up like the band and be photographed in front of a re-creation of their 2004 Paris stage. The show celebrates the ne plus ultra of geek art culture, and it is certainly not uninteresting, but without the lights and the sound and of course the human energy that goes with actual performances, "The Nonsense Machines" come off somewhat cold and empty, and the visitor may leave feeling not a little unfulfilled. Maywa Denki's "The Nonsense Machines" runs to Dec. 26 at ICC, Tokyo Opera City Tower 4F. For more information call (0120) 144-199 or (03) 5353-0800 or see the Web site at www.ntticc.or.jp and also www.maywadenki.com Monty DiPietro welcomes readers' comments at newartseen@assemblylanguage.com http://www.japantimes.co.jp/cgi-bin/getarticle.pl5?fa20041201md.htm
The Asahi Shimbun, December 3,2004 The fragments may prove the original building went up in flames in the seventh century. NARA--Recently unearthed fragments of murals exposed to intense heat may unlock a centuries-old mystery behind the history of Horyuji temple in Ikaruga, Nara Prefecture. The Ikaruga town board of education said Wednesday about 60 pieces of early seventh-century, multicolor wall paintings, possibly the nation's oldest, have been discovered at the temple. The temple is said to have been built in 606 or 607 by Prince Shotoku. The mural pieces were exposed to at least 1,000-degree heat, attesting to an account in the ``Nihon Shoki'' (Chronicles of Japan). Completed in 720, it says the temple's original Wakakusa Precinct, or compound, burned down in 670. Whether the temple burned down and was rebuilt as the chronicles say or its original structure remains has been a topic of much debate among architecture and art-history experts. Town officials and researchers said the fragments are likely from mural paintings in the old main hall or pagoda destroyed in the fire. What they depicted is not known. Haruyuki Tono, a professor of Japanese ancient history at Nara University, said the findings are ``significant'' evidence of the fire. He noted that doubters of the fire theory have argued there were not many burned roof tiles found at the site. ``(The unearthed pieces) also show that it was probably a large-scale fire as Nihon Shoki describes,'' he said. The ruined foundation of the Wakakusa Precinct was unearthed in 1939, but there has been no definite evidence of the fire. The current structure is called Saiin, or the Western Precinct. Newly unearthed pieces were found during an excavation under way from September near the Great South Gate. The site was a 3-meter-deep valley, where burned rubble was probably thrown, town officials said. The pieces were scattered in a 20- to 30-centimeter layer of soil, about 2 meters deep. Burned roof tiles found with the mural pieces were made in a style common to the early seventh century, they said. The largest piece measures 5 by 4 cm. Some had traces of colors, apparently altered due to intense heat, such as reddish brown, lead gray, beige and grayish green. The National Research Institute for Cultural Properties, Nara, confirmed iron ingredients for red and copper for green or blue. Because the 1,000-degree temperatures baked wall mud into porcelain-like material, and pieces of molten metal were also found, researchers believe the fire burned down not only the original temple's outer structure but inside as well. Art historian Akio Donohashi, a professor at Kobe University who examined the mural pieces, surmises the paintings may have depicted some story, such as the life of Buddha. He said it was probably not like a large wall painting of the current Main Hall. Most of that mural was lost in a 1949 fire. Horyuji was designated a UNESCO World Heritage site in 1993. The town will hold an on-the-spot briefing on the findings Saturday and Sunday.(IHT/Asahi: December 3,2004) http://www.asahi.com/english/nation/TKY200412030169.html
Berliner Zeitung - Montag, 06. Dezember 2004 Als Xu Bing dieses Jahr im Berliner Museum für Ostasiatische Kunst zu Gast war, ließ er Volieren von der Decke hängen, deren Draht zu lateinischen und chinesischen Schriftzeichen gebogen waren. Durch dieses Buchstabenmuster konnte der Besucher mit interaktiven Spielzeugvögeln kommunizieren. Rief er ihnen etwas zu, antworteten sie mit einer Melodie. Die Arbeit erinnerte an den mechanischen Vogel aus Hans Christian Andersens "Märchen von der chinesischen Nachtigall". Weil er berechenbarer war, zog der Kaiser ihn dem lebendigen Tier vor. Der gefangene Vogel im Kunstwerk von Xu Bing wurde als Metapher für regierungskonforme Künstler in China gelesen, die in ihrer Kunst die Phrasen der Partei nachpfeifen. Der internationale Erfolg der chinesischen Kunst wirkt sich allmählich nach Innen aus. Die Regierung hat begonnen, das Renommee der Künstler zu nutzen, sie veranstaltet Biennalen und Kunstmessen und hat die Zügel gelockert. Fang Lijun, neben Xu einer der bekanntesten Chinesen, malt schreiende Glatzköpfe und in Einheitshemden gekleidete Figuren. "Wir Chinesen wollen nicht länger wie gezüchtete Hühner leben," sagt er. Heute eröffnet Gerhard Schröder in der Galerie "White Space Beijing", einer Dependance der Berliner "Alexander Ochs Galleries", die Ausstellung von zwölf deutschen und zwölf chinesischen Künstlern, darunter Jörg Immendorf und Markus Lüpertz, Fang Liun und Xu Bing. Die kapitalistische Öffnung Chinas, brachte eine größere Freiheit für die Künstler mit sich, sie sind die Profiteure internationaler Wirtschaftsinteressen an ihrem Land. "Wir sehen den erstarkenden Markt, und da wollen wir dabei sein", sagt Ochs, "und deswegen haben wir auch Interesse an der Kunst Chinas - im Gegensatz zur afrikanischen Kunst. Weil wir keinerlei Nutzen haben von der Entwicklung einer Ökonomie in Afrika. Siemens will ja keine Solartechnik in Afrika installieren, aber in China will Siemens Atomkraftwerke bauen." Fang besitzt drei Luxusrestaurants, fährt ein teures Auto und hat sich eine Glatze scheren lassen, die in China gleichermaßen mit Impotenz und Buddhismus assoziiert wird. Noch vor wenigen Jahren wäre ein solcher Lebensstil undenkbar gewesen. Ganz frei ist aber auch ein internationaler Star wie er nicht. "Ich male meine Bilder und lebe gleichzeitig mit einem politischen Hintergrund. Ich muss entscheiden, ob ich in China leben will oder kann und dann muss ich meinem Ausdruck eine Grenze setzen." In seinen Restaurants stellt er auch Künstler aus. "Junge Geschäftsmänner entdecken sie dort und kaufen sie: So funktioniert Öffnung und Marktgenerierung", sagt Ochs über Fang. "Hätte er aber im Westen keinen Erfolg gehabt, hätte er auch das Geld für die Restaurants nie verdient. " Zunächst haben Auslandschinesen in den USA und Indonesien begonnen, zeitgenössische Kunst aus China zu sammeln, "das hat dann eine Rückwirkung auf China. Auch im Land entsteht durch Geld so Xu Bing dagegen hat China bereits 1990 verlassen. Er lebt heute in New York. Auch auf ihn kommt die chinesische Regierung wieder zu. Sie zeigt sich exilierten Künstlern gegenüber liberaler und lädt sie ein, ihre Kunst in China zu zeigen. "Viele Regierungmitglieder sind jung. Sie haben einen Abschluss in Amerika oder Europa gemacht und gehen dann zurück. Sie sind wirklich aufgeschlossen und verstehen die neue Kunst", sagt Xu. "Natürlich wollen sie sich der Welt gegenüber offen zeigen - warum auch nicht? Es ist nicht mehr gefährlich für sie. Das Land entwickelt sich sehr schnell, schneller als Kunst. Und deshalb ist sie auch nicht mehr gefährlich." White Space Beijing, 2 Jiuxianqiao Road, Chao Yang District, Beijing. http://www.berlinonline.de/berliner-zeitung/feuilleton/401550.html
Reuters TAICHUNG (Reuters) - A bleak portrayal of life on a Tibetan plateau won the best film award at the Chinese-language version of the Oscars on Saturday, becoming the first entry from China to bag the top prize in Taiwan. "Kekexili: Mountain Patrol," a second feature by Chinese director Lu Chuan, beat internationally acclaimed director Wong Kar-wai's latest art house movie "2046" at the Golden Horse Awards, which showcases films from Taiwan, Hong Kong and China. Hong Kong's Andy Lau took the best actor award for his role in the popular cop drama "Infernal Affairs III," after losing his bid for the title for three years. "It must be difficult for some of you to believe that I can act," joked Lau, who also has a thriving career as a pop singer, after accepting his award in a crisp white suit. Taiwan has played host to the Golden Horse Awards for 41 years, but contestants from Hong Kong and China have stolen the spotlight in recent years as Taiwan's once-thriving movie industry is in decline. This year's top prizes were distributed more evenly, however. The best actress award went to Taiwan's Yang Kuei Mei, a veteran actress and four-time Golden Horse nominee, for her role in "The Moon also Rises" -- a melancholy drama about a divorced single mother and her adolescent daughter in a seaside town. "I lost year after year but I have been brave. I finally won," said the veteran Taiwan actress who, overcome with emotion, burst into tears on stage. "We must support Taiwan movies. They are Taiwan's culture," Yang said in the central city of Taichung, where the glittering red-carpet ceremony was held this year. Cannes winner "2046," about the love life of an erotic novelist played by Hong Kong's Tony Leung, went in to the awards as a favorite with 8 nominations, but only won two trophies -- best art direction and best original film score. It lost best film to "Kekexili," which is based on the true story of a journalist who joins a Tibetan volunteer patrol chasing a ring of poachers trading in antelope wool. The film also took best cinematography for Cao Yu. Director Lu Chuan said he was glad he could obtain a visa at the last minute and come to Taiwan to receive the award. Taiwan imposes strict rules on visitors from its political foe, China, which claims the self-governing island as part of its territory. Hong Kong's Johnnie To was awarded best director for his "Breaking News," which combines the territory's favorite cop drama genre with its paparazzi-style journalism. Best supporting actress went to Bai Ling for her role in "Three...Extremes: Dumplings," while Daniel Wu bagged the best supporting actor for his role in Hong Kong's "New Police Story." "New Police Story" starring Jackie Chan also bagged best visual effects and best action choreography. Renowned Taiwan-born director Ang Lee, whose martial arts epic "Crouching Tiger, Hidden Dragon" had won four Oscars, attended the ceremony to show his support for Chinese-language films. "Some things never change, such as our passion for Chinese movies," Lee said, adding that Chinese films could compete with better-funded Hollywood blockbusters if film makers use their creativity. "Creativity is the most important thing for a good movie." http://www.reuters.com/newsArticle.jhtml?type=entertainmentNews&storyID=6995325
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____________________ Matthias Arnold M.A.
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